به آگهی سرای 118 خوش آمدید

آشنایی با تابلو برق و انواع آن

معرفی تابلو برق و انواع آن

تابلو برق یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین تجهیزاتی است که استفاده از آن امکانات و مزیت‌های مختلفی را به همراه دارد. شما با استفاده از تابلو برق می‌توانید کنترل و حفاظت مطمین و مناسبی از تجهیزات مختلف داشته باشید و همچنین با بهره گیری از آن هزینه‌ها را نیز تا حدود زیادی کاهش دهید.

تابلو برق جزو تجهیزات حساس به حساب می‌آید و از این رو برای خرید آن باید یک فروشگاه معتبر و مجهز را انتخاب کنید. فروشگاه‌های مختلفی در این زمینه وجود دارند که در بین آن‌ها برخی از فروشگاه‌ها با توجه به رضایت بالای مشتری‌ها و کیفیت بالای محصولات آوازه‌ی بیشتری دارند.

پرشین تکنیک یکی از برتر‌ین گروه های فنی مهندسی در این زمینه میباشد که چندین سال در این حوزه فعالیت می‌کند.

چرا استفاده از تابلو برق بسیار لازم و ضروری است؟

با استفاده از تابلو برق مزیت‌ها و امکانات مختلفی در اختیارتان قرار می‌گیرد که این موضوع اهمیت استفاده از آن را بسیار افزایش می‌دهد. به طور کلی این محصول مزیت‌های مختلفی دارد که 4تا از مهم‌ترین مزیت‌های آن شامل موارد زیر می‌شود.

آشنایی با تابلو برق و انواع آن

  1. با استفاده از تابلو برق امکان کنترل و حفاظت مطمین و دقیق مهیا می‌شود.
  2. هنگامی که از تابلو برق بهره می‌گیرید، به راحتی‌ می‌توانید از سیستم‌های الکتریکی بهم پیوسته استفاده کنید و از این طریق هزینه‌ها را به شدت کاهش دهید.
  3. یکی از مهم‌ترین مزیت‌های تابلو‌ برق‌ها این است که سبب می‌شود تا تعمیر، سرویس و نگهداری از آن بسیار راحت و سریع شود.
  4. با استفاده از تابلو برق می‌توانید ایمنی مکان‌‌‌های مختلف را بیشتر کنید. تامین ایمنی سیستم و موجودات زنده با استفاده از این محصول ممکن می‌شود.

چه نوع تابلو برقی را خریداری کنیم؟

این که از چه نوع تابلو برقی باید برای مکان مورد نظر خود بهره بگیریم، بیش از هر چیزی به نوع نیاز ما و همچنین شرایط محیط برمی‌گردد. به طور کلی تابلو برق دارای انواع و مدل‌های مختلفی است که هر کدام از آن‌ها می‌توانند برای موارد مختلفی مورد استفاده قرار گیرند.

انواع تابلو برق را با توجه به موارد گوناگونی طبقه بندی می‌کنند که عبارت‌انداز: ولتاژ، محل نصب، کاربرد. حال در ادامه هر کدام از آن‌ها را توضیح می‌دهیم تا بتوانید با اطلاعات و آگاهی بیشتری خرید کنید.

انواع تابلو برق از نظر ولتاژ؛ تابلو برق باید چه سطح ولتاژی داشته باشد؟

اگر بخواهیم تابلو برق‌ها را از نظر ولتاژ دسته بندی کنیم با دو دسته روبه‌رو هستیم که این دو دسته شامل موارد زیر می‌شوند.

  • تابلو فشار متوسط (MV)
  • تابلو فشار ضعیف (LV)

در ادامه هر کدام از آن‌ها را توضیح خواهیم داد.

تابلو‌ برق فشار متوسط: تابلو برق فشار متوسط، تابلو برقی است که در سطح ولتاژ بین 1 تا 36 ولت قرار دارد. این محصول به شکل چند سلولی مونتاژ شده است. تابلو برق فشار متوسط دارای انواع تجهیزات داخلی بوده که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به انواع کلیدهای قدرت  یا دژنکتور، ترانسفورماتورهای اندازه گیری جریان و ولتاژ اشاره کرد.

تابلو برق فشار ضعیف: ولتاژ فشار قوی  به ولتاز  فشار ضعیف در پست‌های ترانس، برای تقسیم بهتر انرژی الکتریکی تبدیل می‌شود. برای این امر ما نیاز به تابلو برق فشار ضعیف داریم. به طور کلی تابلو برق فشار ضعیف ترکیبی از چند وسیله‌ی قطع و وصل سریع بوده؛ همراه با تجهیزات، نشانگر، حفاظتی، تنظیم کننده و... که به نحوی کامل سوار شده و تمامی اتصالات الکتریکی و مکانیکی داخلی و ساختمانی را شامل می‌شود.

تابلو برق فشار ضعیف:

انواع تابلو برق از نظر عملکرد و کاربرد

تابلو برق از نظر کاربرد و عملکرد نیز شامل موارد مختلفی می‌شود که در ادامه به آن‌ها اشاره خواهیم کرد.

  • برخی از تابلو‌ برق ها برای یک پروسه صنعتی مورد استفاده قرار می‌گیرند که شامل PLC ها نیز می‌شوند.
  • از دیگر انواع تابلو برق‌ها می‌توان به تابلو برق ساختمان اشاره کرد، که جهت کنترل موتور‌های AC یا DC مورد استفاده قرار می‌گیرند.
  • تابلو برق‌هایی نیز در بازار وجود دارند که جهت توزیع برق از آن‌ها بهره می‌گیرند. از این مورد معمولا برای توزیع جریان بین تجهیزات مختلف صنعتی استفاده می‌کنند.
  • از دیگر انواع تابلو برق‌ها می‌توان به تابلو‌های  اصلاح ضریب قدرت اشاره کرد که به آن‌ها تابلو‌های بانک خازنی نیز می‌گویند.

به طور کلی باید گفت برای انتخاب هر کدام از این موارد باید به نیاز‌های خود توجه داشته باشید. به طور کلی فروشگاه‌های معتبر نظیر پرشین تکنیک تمامی این موارد را دارند و از این رو با مراجعه به آن می‌توانید نیاز‌های خود را برطرف کنید.

انواع تابلو برق از نظر شکل ظاهری؛ در ساختمان‌ها باید از چه تابلو برقی استفاده کرد؟

به طور کلی تابلو‌ برق‌ها را از نظر شکل ظاهری می‌توان به دسته‌های مختلف تقسیم بندی کرد که در ادامه به آن‌ها اشاره خواهیم کرد.

تابلوهای Metal Enclosed: این نوع از تابلو‌ها محفظه تمام بسته هستند که تجهیزات در آن نصب می‌شود. این دسته از تابلو‌ها به دو دسته مختلف تقسیم بندی می‌شوند:

  • metal clad
  • Compartment Type

تابلو‌های کشویی: تابلو‌های کشویی دارای مزیت‌های مختلفی هستند که سبب شده استفاده از آن در صنایع مختلف محبوبیت زیادی داشته باشد. این نوع از تابلو‌ها دارای ایمنی زیادی هستند و همچنین سرویس راحت‌تری دارند.

انواع تابلو برق از نظر محل نصب

برای نصب تابلو برق‌ها دو راه پیش روی شما است؛ می‌توانید تابلو برق را در قسمت داخلی نصب کنید و یا آن را در قسمت‌های خارجی قرار دهید.

انواع تابلو برق از نظر محل نصب

تابلو‌های داخلی: از تابلو‌های داخلی همانطور که از نامشان پیداست در فضا‌های بسته استفاده می‌کنند. ساختمان‌ها مسکونی، برخی از کارگاه‌‌ها از جمله مکان‌هایی هستند که باید در آن‌ها از تابلو‌های داخلی استفاده کنیم.

تابلو‌های خارجی: این نوع از تابلو‌ها در فضا‌های باز نصب می‌شوند. در بسیاری از موارد، تابلو‌های خارجی می‌‌توانند بسیار کاربردی و مهم باشند.

خرید تابلو برق با قیمت مناسب و کیفیت بالا

در هنگامی که به دنبال خرید تابلو برق هستید، دو موضوع از اهمیت بسیار زیادی برخوردارند. قیمت و کیفیت اصلی‌ترین مواردی است که باید برای داشتن یک خرید خوب و به صرفه به آن‌ توجه داشته باشید. اما معمولا محصولات باکیفیت قیمت بالایی دارند و اگر بخواهیم محصولی ارزان را خریداری کنیم باید به دنبال محصولاتی باکیفیت کمتر باشیم.

اما شما اگر فروشگاه پرشین تکنیک را انتخاب کنید می‌توانید محصولات باکیفیت آن را با قیمت مناسب خریداری کنید و از سایر ویژگی‌های این فروشگاه نیز بهره مند شوید.